Dialog: De fire dialogisk principper For vellykket kommunikation

“Men du forstÃ¥r ikke!” udbrød manager, “dette nye initiativ er afgørende for vores hold. Hvis det ikke virker, kunne vi alle være arbejdsløs!”
“Uh-huh… Virkelig… Forklare mig igen, hvordan dette nye initiativ er sÃ¥ forskellig fra tidligere initiativer, der ogsÃ¥ ville koste mig mit job, hvis de ikke virkede”spurgte den langsigtede medarbejder.
“Se; Vi er nødt til at gøre dette. Kan du se?”
“Hvorfor skal vi gøre dette? Ingen har forklaret mig endnu ‘Hvorfor’.”
Og deri ligger det grundlæggende problem i de fleste management initiativer. De forlader en små, tilsyneladende ubetydelige cog automatiseret — at lade personen i den skarpe ende vide hvorfor blevet iværksat et nyt initiativ og hvad deres egen personlige rolle forventes at blive.
Selv de virksomheder, der lad medarbejderne vide hvad og hvorfor meget ofte undlader at fremkalde noget end stiltiende overholdelse og eventuel svigt af initiativet.
Grunden er simpel — ansatte får ikke del i diskussionen om grunden til et nyt initiativ er nødvendigt, business casen for det, hvad forme initiativ bør tage for at imødekomme forretningsmæssige behov, og hvad deres individuelle rolle og ansvar er for at bringe initiativet til en vellykket afslutning.
Kernen i problemet ligger kommunikation:
Vellykket kommunikation er ikke en en til en- eller en-til-mange transaktion, men en dialog mellem interessenter
… og vellykket dialoger stole pÃ¥ fire principper: virkelighed, reaktion, koordinering og mÃ¥lrettethed.
1. at være reel
“Ikke sige ting. Det, der stÃ¥r over dig mens, og tordner sÃ¥ at jeg ikke kan høre, hvad du siger om det modsatte “Charles Darwin, 1859.
For medarbejdere (og kunder, ogsÃ¥!) ‘virkelighed’ bliver disse ting, at de fleste direkte pÃ¥virke dem. Ja, ‘virkelighed’ er en indsigtsfuld subjektivitet, men forventer ikke nogen til at ændre deres opfattelse af ‘virkeligheden’ bare fordi du har et andet synspunkt.
Interne og eksterne kunder i din kommunikation er ekstremt tilpasse pÃ¥ ser ‘ud over retorikken’, ved at udnytte enhver kløften mellem retorik og deres ‘virkeligheden’.
Hvis man lover noget, bare styre en forventning, sikre, at hvad du er lovende eller administrere er faktisk leverance i langt de fleste tilfælde.
2. reagere på hvad der bliver sagt
Hvor mange ledere eller sælgere har vi mÃ¥ttet udholde der lyttede høfligt til hvad du siger, nikkede med hovedet og gav forsikrede “ah ha’s” selv, men helt og aldeles ikke at handle pÃ¥ hvad du har sagt? Hvor mange gange har sÃ¥danne interaktioner venstre dig følelsen som om du havde lige talt med en smilende og elskværdig væg?
Dialog er ikke dialog, hvis den anden person eller personer, der ikke reagerer eller viser de faktisk forstod hvad de sagde.
3. koordinere din kommunikation
Alt for ofte er meddelelse ‘tabt’ pÃ¥ modtagerne fordi sproget er jargon, eller der er blot alt for mange implicitte og eksplicitte beskeder. Givet hundrede forskellige meddelelser, hvoraf den ene skal modtageren deltage i først? Anden? Sidste?
Al kommunikation bør være i harmoni til strategirammen —, visionen og dokumentationen til støtte-således at det svarer til den vision, mål og værdier; således at sammenhængen mellem visionen og beskederne er klart; og så at det anvendte sprog er fælles for alle interessenter.
4. forstå formålet med meddelelsen
Før du selv begynder en kommunikationsproces, er det vigtigt at forstå, hvad den kunde eller medarbejder kender og føler om dig og de tanker, du repræsenterer. At vide dette hjælper dig med at beslutte formålet med meddelelsen.
Beslægtet med Maslows psykologiske hierarkiet er der fire niveauer af formål, hvoraf hver pre forudsætter og er baseret på eksistensen af det tidligere niveau. De er fortløbende, og det er ikke muligt at nå et mål, alle niveauer er fuldført, i orden og fuldt ud.
Niveauer, i stigende rækkefølge er:
Bevidsthed > forståelse > overbevisning > handling
4.1: bevidsthed
Lad os tage som eksempel en virksomhed forsøger at differentiere sig i markedet, med det endelige mål at bringe nogen til at gøre et køb af deres service.
Uden at bringe din eksistens opmærksom pÃ¥ den potentielle kunde ikke kan du gÃ¥ videre til højere niveauer. Faktisk, selv interne kommunikation ofte falder kort pÃ¥ dette punkt: de undlader at gentage som led i den meddelelse, som er i kraft ‘bevidsthed’.
4.2: forståelse
NÃ¥r et perspektiv har fÃ¥et bevidsthed, er de derefter klar til at gÃ¥ videre til forstÃ¥else af, hvad det er, der adskiller dig fra dine konkurrenter ‘støj’. De bliver nødt til at forstÃ¥, hvilke specifikke kvaliteter du bringer til markedet.
Denne plan er afgørende for intern kommunikation: den største blok jeg stødt pÃ¥ i vurderingen derfor en intern kommunikation mislykkedes er ikke at personalet ikke ved ‘hvad’ der foregÃ¥r, men at de ikke forstÃ¥r ‘Hvorfor’ det foregÃ¥r.
4.3: overbevisning
Kunder har nu bevidsthed og forståelse. de har nu brug for overbevisende, at din tjeneste er rigtigt for dem.
Endnu vigtigere, skal de overbevises om, at du skal være deres leverandør, fordi du har en karakteristisk kompetence, der opfylder deres specifikke behov.
4.4: handling
Endelig, denne overbevisning i du skal omsættes til handling. Det er op til dig at beslutte, hvilke foranstaltninger de ideelt set bør træffe-— et telefonopkald til et salgskontor, måske, eller en anmodning om en konsulent til at besøge; endnu en anmodning om yderligere støtte litteratur.
I intern kommunikation i grundskolen er alt for indlysende —-handling. Men medmindre dem, som er at levere servicen er gjort klar, hjalp med at forstå og er overbevist om, de ikke vil levere effektivt eller effektivt.
Konklusion
Kernen i alle management ligger kommunikation, og vellykket kommunikation er ikke en en-til-mange transaktion, men en dialog mellem interessenter. Vellykket dialoger stole på fire principper: virkelighed, reaktion, koordinering og målrettethed.
ForstÃ¥ hvad den anden ‘virkelighed’ er, at give og modtage passende reaktioner pÃ¥ feedback, koordinerende sammenhængende budskaber og forstÃ¥ formÃ¥let med hver besked er de fire hovedprincipper for vellykket kommunikation.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *